“Sandra! Wie ben je, waar kom je vandaan, wat doe je…..?”

Hoi, mijn naam is Sandra Janssen, geboren en getogen in Amsterdam. Ik geef bij Salescyclegroup trainingen op het gebied van Social Skills. Daarnaast geef ik ook trainingen voor mijn eigen bedrijf (Schorpioen Training & Advies), waarvoor ik sinds 2020 ook de SKILLED methode inzet, net als bij Salescyclegroup.

Als trainer help ik deelnemers specifieke sociale vaardigheden te verbeteren.  Social Skills bezit iedereen, alleen de één weet ze beter in te zetten dan de ander.

Waarom zijn Social Skills juist zo belangrijk in Sales, vind jij?

In mijn beleving worden deze vaardigheden nog wel eens onderbelicht, ook bij sales trainingen. De hard skills (sales skills, diploma’s, certificaten) worden bijvoorbeeld vaak vermeld in vacatures, terwijl je juist je Social Skills nodig hebt om deze hard skills goed uit te dragen, juist in sales!

Denk bijvoorbeeld aan een Customer Success medewerker: hij/zij weet alles m.b.t. oplossingen, data en de mogelijkheden van het product voor de klant. Maar om zowel de relatie verder op te bouwen, support te bieden als ook (nieuwe) commerciële kansen te creëren bij de klant, zijn juist sociale vaardigheden zo belangrijk in de menselijke interactie en communicatie met de klant.

Zonder het correct inzetten van deze Social Skills, is de kans dat je maximaal scoort in mijn ogen klein(er).

Wat zijn nu lastige situaties voor mensen in sales m.b.t. Social Skills?

Het is zo belangrijk verbale- en non-verbale communicatie goed in te zetten, écht te luisteren naar de ander, bruggen te bouwen en open te durven staan voor een andere mening of voor weerstand. Juist in tijden waar de communicatie ook via andere kanalen verloopt dan face 2 face.

In deze tijden van thuiswerken en online communiceren is het observeren van de non-verbale communicatie best lastig, maar des te belangrijker! Het is goed om uit te spreken als je twijfel of weerstand denkt te zien. Al is dat maar doordat iemand achterover hangt of afgeleid lijkt door iets.

Waar zou men in die situaties mee moeten stoppen, volgens jou?

Aannames doen. In deze tijden is de bevestiging van het op één lijn zitten nog belangrijker dan in de tijden van fysiek face 2 face contact. Aannames zorgen ervoor dat er miscommunicatie ontstaat en dat kan de deal en het contact onnodig verstoren.

Waar zou men mee moeten doorgaan, volgens jou?

Blijf continu gebruik maken van LSD: actief luisteren, samenvatten en doorvragen. Zo weet je zeker dat je op dezelfde pagina bent als je gesprekspartner. Neem ook de tijd voor elkaar, raffel niet af terwijl alles vluchtiger gaat en mensen eerder afgeleid zijn. Doe net of je samen ouderwets met een kop koffie aan een tafel de beide belangen bespreekt.

Wat zijn jouw praktische tips om direct mee te kunnen starten in die lastige situaties?

Echt luisteren en elkaar goed begrijpen door relevant te zijn en dóór te vragen tot je iemand goed begrijpt. Ook al spreek je elkaar kort. Focus en aandacht voor de menselijke verbinding is belangrijk en maakt het verschil. Daarnaast is het goed om de afspraken strak, simpel en duidelijk te houden. Spreek een concrete vervolgdatum en tijdstip af, stuur op tijd je link voor Zoom of Teams en begrijp wat er van elkaar verwacht wordt. Zo werk je effectief en prettig met elkaar!

Dank je wel Sandra en welkom bij Salescyclegroup!

Voorbeelden van Social Skills waar Sandra onze deelnemers mee helpt, zijn:

  • Time Management
  • Actief luisteren
  • Aanspreken en Feedback geven (toepasbaar zowel binnen het sales team en/of in de externe klantcommunicatie)
  • Effectief communiceren door verbale en non-verbale communicatie
  • Omgaan met lastig gedrag van je klant
  • Authentiek presenteren

Klik hier voor meer informatie over de trainingen van Sandra bij Salescyclegroup