Interview met Jasper Nijhof
Over vraaggestuurd trainen & teamontwikkeling centraal stellen!
Smart.pr is dé tool voor communicatieprofessionals die de juiste journalisten en media willen bereiken met hun persberichten en nieuws. Als Sales Manager ben ik verantwoordelijk voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Wij hechten veel waarde aan de kwaliteit van deals en duurzame klantrelaties. Wij zijn ambitieus: onze maandelijkse en jaarlijkse groeidoelstellingen zijn flink. We werken bewust met teamtargets, we stellen hoge eisen aan onszelf om elke dag alles eruit te halen wat erin zit. En daar kwam de Salescyclegroup om de hoek kijken!
Wat waren jouw commerciële uitdagingen in de business?
Onze targets zijn zoals gezegd ambitieus en we willen slechte deals en beroerd accountmanagement te allen tijde voorkomen. Dus we waren op zoek naar een sterke opleider die ons kon helpen om expliciet als team te groeien. Dit betekent dat er ingespeeld moest worden op individuele ontwikkelbehoeften van ieder teamlid én dat dit expliciet in dienst moet staan van het teambelang en de groeidoelstellingen.
Concrete uitdagingen voor ons waren:
– De onvoorspelbaarheid van new business qua timing (gegeven onze maandtargets)
– Het optimaal bedienen van bestaande klanten tegen de randvoorwaarde van schaalbaarheid,
– En het tijdig signaleren van mogelijke churn.
Hoe heeft Salescyclegroup hier in geholpen?
Salescyclegroup heeft het geweldig aangepakt, door het traject te starten met een gemeenschappelijke kick-offdag. Daarbij hebben we niet alleen een theoretische basis gelegd, maar ook een gemeenschappelijke taal gecreëerd. Termen als ‘appropriate experience’ klinken nog regelmatig door op de werkvloer. En door het vervolg in te steken in trio’s (jijzelf – trainer – feedbackbuddy) en tussentijds op teamniveau voortgangssessies te organiseren, hielden we de ogen op de bal (the bigger picture), terwijl op microniveau aan ieders skills en mindset werd gewerkt om zijn/haar werk voortaan nóg beter te doen.
Hoe heb jij het Salescyclegroup Praktijkprogramma beleefd t.o.v. het volgen van een
traditionele manier van training?
Ik heb zowel in Nederland als in het buitenland verscheidene aanvullende salesopleidingen gevolgd, van hardcore salestrainingen tot leadershipprogramma’s. Echter, bijna altijd waren deze trainingen sterk sturend op de inhoud (waar moet aan gewerkt worden?) en louter zendend van aard. Het Salescyclegroup Praktijkprogramma legde de nadruk eerst en vooral op je éigen leerbehoefte en was volledig vraaggestuurd. Een verademing. Dat betekent dat je zelf kunt bepalen op welke vlakken je jezelf wil ontwikkelen en ook welke gebieden eigenlijk weinig meer toevoegen. Daarbij houdt een van de trainers je continu scherp en treedt op als kritisch sparringpartner. Geweldig! Het leidde tot een sterke intrinsieke drive en dus daadwerkelijk tot resultaat. Zo zou het eigenlijk altijd moeten zijn.
Wat is het resultaat van de samenwerking?
Als team hebben we nu nóg sterker de neuzen dezelfde kant op staan, zowel op het gebied van samenwerking als ieders eigen verantwoordelijkheid in het totaalplaatje. Het is natuurlijk moeilijk te bepalen of hier direct meer omzet uit volgt. Maar belangrijker dan euro’s op de korte termijn, heeft ieder teamlid precies de eigen knelpunten kunnen aanpakken en hebben we voor de lange termijn een sterk fundament gelegd om op voort te bouwen.
Waarom zou je salescyclegroup aanbevelen aan anderen?
Ik zou Salescyclegroup aanbevelen aan organisaties en individuen die niet willen ‘trainen om het trainen’, maar geloven in intrinsieke motivatie en een outside-in benadering met duurzaam resultaat. De werkwijze van Salescyclegroup heb ik als zeer prettig en onderscheidend ervaren, mede door een goede balans tussen het borgen van de voortgang door wekelijkse intervisies en het centraal stellen van mijn eigen behoeften als salesprofessional. Het is makkelijk om je als trainer ervan af te maken met wat standaard teksten en uitgemolken salesconcepten. Het is een stuk moeilijker – maar beter en duurzamer – om teamontwikkeling écht centraal te stellen en je daaraan te committeren. En dat is precies wat Salescyclegroup heeft gedaan.
Dit was de ervaring van Jasper in zijn rol bij Smart.pr
Ben jij nieuwsgierig geworden hoe wij jou kunnen ondersteunen in het behalen van de commerciële doelstellingen?
Bel ons dan op: 071- 888 5982 of stuur een bericht naar info@salescyclegroup.nl