We gaan even een jaar terug in de tijd: december 2019.

 

Roamler is een platform voor taken – gig economy -, waar mensen zich kunnen aanmelden om die taken uit toe voeren, die passen bij hun kwalificaties of skill set. Dit vindt bijvoorbeeld plaats in de retail: een taak is dan vragen te beantwoorden en foto’s te maken in een winkel voor marktonderzoek doeleinden, daarnaast bouwen we in de winkels bijvoorbeeld promotiedisplays op. Of in de wereld van Tech: een taak is dan het installeren van een slimme thermostaat.

 

Nu heb ik een innovatieve rol, maar destijds was ik Managing Director bij Roamler Retail Nederland. Binnen mijn baan managede ik ook grote klanten. Daarom was het voor mij logisch om ook zelf mee te doen met het trainingsprogramma. Het doel daarbij was het geleerde te blijven toepassen in de praktijk, op een actieve en bewuste manier.

 

Wat waren de commerciële uitdagingen, gezien jullie ambitie om te groeien?

We willen inderdaad ieder jaar 30 tot 40% groeien met Retail. Daarbinnen verkopen we veel losse projecten, veel adhoc en dat kost (te) veel salestijd. We willen dus toewerken naar meer continue business. Dat geeft rust in het salesproces en levert meer waarde naar de klant. De uitdaging is om klanten hierin te overtuigen dat dit ook voor hen een voordeel is. Dat vraagt kwaliteit van onze salesmensen. Hier moeten we onze mensen in mee krijgen, willen we met Roamler naar de 100 miljoen groeien.

 

Hoe ging jij hiermee om? En waarom is Salescyclegroup ingeschakeld?

We reflecteerden wekelijks door ervaringen te delen op de inhoud, maar nooit ging het over het hoe. Ook hebben we wel eens een standaard salestraining gevolgd, maar dat werkte niet, dat blijft niet hangen. Uiteindelijk doe je er weinig mee in de praktijk.

 

Maar als je gestructureerd en met regelmaat spreekt over het HOE, met volle aandacht voor vaardigheden en technieken, dan heb je veel meer concrete handvatten om echt te DOEN. Dán pas halen we het meest uit onze mensen. Een training doen we alleen als het hen direct helpt in hun dagelijkse praktijk. Als je je mensen continue beter maakt in hun vaardigheden, zul je als bedrijf de opbrengst daarvan gaan merken, dat geloven wij.

 

Waarom gekozen voor Salescyclegroup en niet de traditionele manier van training geven?

Dat je met continue aandacht en met relatief weinig inspanning – elke week 20 minuten – bezig bent jezelf te ontwikkelen. Het wordt heel klein gemaakt, elke week een beetje met de juiste begeleiding, maar toch heb je een stok achter de deur om ermee aan de gang te gaan en het te blijven doen. Doordat je ieder kwartaal verschillende topics kiest, blijft het afwisselend en verfrissend, maar ook herhaling daarna blijft belangrijk.

 

Waarom nu doorpakken met een internationale sales academy?

Doorpakken is een logische stap, omdat na ons eerste jaar alle vijf de deelnemers positief zijn. Zij hebben de voordelen van de Sales Academy ervaren en dan wil je dat de anderen ook bieden. Het liefst op een gestandaardiseerde manier zodat we straks allemaal over hetzelfde kunnen meepraten. Eén team, één taal, één training, één Sales Academy. Alle neuzen dezelfde kant op!