Niels, van harte welkom bij Salescyclegroup! Vertel eens wat over jezelf? 

Mijn naam is Niels Rodrigues, 28 jaar & woonachtig in Rotterdam. Ik kom uit de B2B sales omgeving, waarbij ik meerdere leidinggevende functies heb gehad voor verschillende innovatieve (internationale) bedrijven. Bij Salescyclegroup train ik in-company sales teams in het optimaliseren van de start van hun new business pipeline: van prospecting tot aan de outreach. Daarnaast heb ik mijn eigen onderneming Brightbound, waar ik B2B SaaS start/scale-ups help met het schaalbaar & datagedreven opzetten van hun commercie.

Waarom ben jij actief in het vakgebied sales?

Mijn interesse voor sales ligt op meerdere vlakken, aangezien deze competenties overal in het dagelijks leven inzetbaar zijn. Hierbij valt te denken aan de psychologie erachter, de communicatieve vaardigheden of de resultaatgerichtheid. Maar deze passie is écht gestart vanuit een intrinsieke motivatie om mensen/bedrijven te helpen hun doelen te behalen, wat vaak alleen mogelijk is door ze echt goed te begrijpen & dit door te vertalen naar een op maat gemaakte oplossing.

2021 is gestart. Er is op het gebied van new business sales voor heel veel mensen in sales weer enorm veel veranderd sinds 2020. Niels, we zijn benieuwd naar jouw advies?

 Waar  moet men in new business sales vanaf nu mee stoppen, volgens jou?

Mocht je het nog doen: de standaard sales pitch naar iedere potentiële prospect, waarin je alleen alle features/mogelijkheden opnoemt van jouw product/dienst. In deze tijd moet er echt iets onderscheidends / gepersonaliseerd aanwezig zijn in jouw outreach. Redeneer vanuit de prospect, waarom zou dit voor zijn bedrijf nodig zijn, juist nu?

Waar moet men vooral mee doorgaan?

Ik zie dat heel veel bedrijven momenteel de transitie maken van transactionele sales naar solution sales, dit vraagt (en eist) de markt ook van ze. Blijf jouw mensen trainen op de vaardigheden die hier belangrijk in zijn. Met name bij het kiezen van je ideale klant, de juiste prospects, het gebruik van de beschikbare data-driven tools om je ideale prospects efficiënt te spotten en je gepersonaliseerde verhaal via verschillende kanalen.

Waar kan iemand direct mee beginnen?

Vaak hebben bedrijven al enorm veel data beschikbaar, maar benutten zij die niet of veel te weinig. Analyseer je data: wie is de ideale klant, wat zijn de karakteristieken en welke klanten zijn het meest tevreden? Hier kan je jouw outreach volledig op baseren, maar vooral ook op personaliseren, voor een hogere succesratio binnen de gehele sales funnel.

Wil je meer weten over de training: “van prospecting tot outreach anno 2021”? Klik hier voor meer informatie of neem hier contact met ons op.