Skip to main content

Binnen de Salescyclegroup vullen de trainers elkaar goed aan en bekijken we uitdagingen ieder vanuit een eigen invalshoek en expertise. Dit keer stellen we een aantal vragen aan Niels Rodrigues. Niels heeft veel kennis en praktijkervaring in prospecting, social selling en datagedreven sales. Dit draagt hij graag op enthousiaste wijze over in zijn trainingen.

Waarom ben jij actief in het vakgebied sales?

“Mijn interesse voor sales ligt op meerdere vlakken, omdat deze competenties overal in het dagelijks leven inzetbaar zijn. Denk hierbij aan de psychologie erachter, de communicatieve vaardigheden en de resultaatgerichtheid. Maar deze passie is écht gestart vanuit een intrinsieke motivatie om mensen en bedrijven te helpen hun doelen te behalen. Dit is vaak alleen mogelijk wanneer je ze echt goed begrijpt en dit door kan vertalen naar een op maat gemaakte oplossing.”

Er is op het gebied van new business sales de afgelopen jaren veel veranderd. We zijn benieuwd naar jouw advies? Waar moet men in new business sales vanaf nu mee stoppen, volgens jou?

“Mocht je het nog doen: de standaard sales pitch naar iedere potentiële prospect, waarin je alleen alle features en mogelijkheden opnoemt van jouw product of dienst. In deze tijd moet jouw outreach meer onderscheidend en persoonlijk zijn. Redeneer vanuit de persoon die tegenover je zit (prospect). Waarom zou dit voor zijn of haar bedrijf nodig zijn, juist nu?

Waar moet men vooral mee doorgaan?

“Ik zie dat heel veel bedrijven momenteel de transitie maken van transactionele sales naar solution sales, dit vraagt (en eist) de markt ook van ze. Blijf jouw mensen trainen op de vaardigheden die hier belangrijk in zijn. Met name bij het kiezen van de ideale klant, de juiste prospects, het gebruik van de beschikbare data-driven tools om de ideale prospects efficiënt te spotten en het gepersonaliseerde verhaal via verschillende kanalen te delen.”

Waar kan iemand direct mee beginnen?

“Vaak hebben bedrijven al enorm veel data beschikbaar, maar benutten zij die niet of veel te weinig. Analyseer deze data: wie is de ideale klant, wat zijn de karakteristieken en welke klanten zijn het meest tevreden? Hier kan je jouw outreach volledig op baseren, maar vooral ook op personaliseren. Voor een hogere succesratio binnen de gehele sales funnel!”

Ga ook met deze uitdagingen aan de slag en meld je aan voor de training Multi Channel Outreach: leer effectief en efficiënt in contact komen met je prospect.