Skip to main content

Arthur de Haan, PNO Group, vertelt over zijn ervaringen met de Salescyclegroup. Een samenwerking van alweer 6 jaar. ‘De uitdagingen van PNO Group worden door de Salescyclegroup goed begrepen én vertaald naar een passende aanpak.’ De consultants zijn allen specialist op een bepaald thema, met veel kennis en focus op de inhoud. Commercie is een uitdaging en niet voor iedereen vanzelfsprekend. Wat Arthur betreft begint commercie met het comfortabel aan tafel zitten bij de klant en vragen durven stellen vanuit relatie die je met elkaar hebt. Maar kan dat getraind worden?

PNO Group: subsidies, innovatie en projectmanagement

De internationale PNO Group richt zich op financieringsoplossingen voor innovaties, research en investeringen. Waar publieke en private partijen gedeelde ambities hebben is vaak aanvullende financiering mogelijk. Hierbij benut PNO Nederlandse en Europese subsidies, fiscale maatregelen, garanties, kredieten en investeringsfondsen. Zij verbinden universiteiten, start-up’s, Mkb’s, corporate ondernemingen, kennisinstellingen en brancheorganisaties met elkaar en met elkaars projecten. De PNO Group heeft circa 500 medewerkers, verdeeld over kantoren in 9 landen. De Nederlandse organisatie telt ruim 200 medewerkers. Een zeer veelzijdig en goed uitgerust subsidie-advieskantoor gericht op innovatieve bedrijven in sectoren zoals: High Tech/ICT, Life Science, Healthcare en de Maakindustrie. In Nederland is PNO marktleider.

 

 

We spreken met Arthur de Haan, Directeur Nederland. Hij vertelt over de organisatie, de ambities en de samenwerking met de Salescyclegroup. Arthur legt uit hoe de dynamiek rond het subsidielandschap werkt, verschillen tussen de landen én hoe PNO dat ziet als kans. Als organisatie word je uitgedaagd de juiste consultants aan te trekken en te behouden. Uiteraard speelt naast uitdagend werk ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling ook een rol.

‘En we vragen onze specialisten aandacht te geven aan ontwikkeling van vaardigheden op gebied van commercie en klantgerichtheid,’ aldus Arthur. ‘Veel consultants lopen vrij gemakkelijk warm voor de inhoud van een project, houden zich het liefst vooral daarmee bezig. Commerciële activiteiten kennen vaak een wat hogere drempel.’ Dit vraagt niet alleen om het ontwikkelen van commerciële vaardigheden, maar ook om het ontwikkelen van de juiste commerciële mindset. De training op het gebied van commerciële mindset, ontwikkeld door Salescyclegroup vanuit de samenwerking, wordt tegenwoordig eerst doorlopen door nieuwe consultants.

Over de samenwerking met de Salescyclegroup

PNO Group heeft een stevige groeiambitie en ziet veel kansen. Maar meer klanten, in meer verschillende sectoren, vraagt ook weer meer van de consultants. Het is continu zoeken naar een nieuwe balans. ‘Een organisatie kent veel prioriteiten. Maar ik zie commercie als levensader, zo belangrijk.’ In eerste instantie is de vraag aan de Salescyclegroup dan ook gericht op de ontwikkeling van commerciële vaardigheden van de consultants.

Arthur vertelt waarom de Salescyclegroup de goede partner in opleiden is. ‘Ik vergelijk het met de personal trainer in sport, dat blijkt een effectieve manier om vooruit te komen. De essentie is de stok achter de deur. En dat klinkt simpel maar als dat gebeurt op een constructieve manier, menselijk en empathisch, dan werkt het!’ Elke consultant volgt een programma op maat, afhankelijk van de te ontwikkelen vaardigheden, aan de hand van de sales velocity. En tijdens het 12-weekse praktijkprogramma is er geen kans om te verslappen.

“De essentie is de stok achter de deur. En dat klinkt simpel maar als dat gebeurt op een constructieve manier, menselijk en empathisch, dan werkt het!”

Scherp op effectiviteit

Tijdens de 12-weekse praktijkprogramma’s wordt de consultants om feedback gevraagd. Over het algemeen levert dat eerlijke en positieve respons op. Hierdoor blijft de Salescyclegroup scherp op effectiviteit. De praktijkprogramma’s worden bij de afsluiting geëvalueerd. Het gaat dan over de effectiviteit van de training en het resultaat op persoonlijke doelen. Maar in de reeds 6 jaar dat we nu samenwerken, komen ook de uitdagingen van de organisatie ruimschoots aan bod. ‘Camiel gaat veel verder dan alleen de doelen van zijn ‘eigen winkel’. Hij is oprecht, daagt uit en blijft boeien als trainer. Daar is hij sterk in.’ Het gevraagde én ongevraagde advies van Camiel over de strategie van de Nederlandse organisatie wordt gewaardeerd. Ook een stok achter de deur.

“Wat Camiel aan anderen leert brengt hij zelf ook in praktijk.”

Arthur is samen met zijn drie collega’s in de directie van PNO verantwoordelijk voor de PNO organisatie in Europa, waarbij Arthur zich primair richt op de Nederlandse organisatie. Samen schakelen zij dagelijks over de kansen in de markt, de prijsstelling en de capaciteit. ‘En tja natuurlijk willen we sneller groeien en makkelijker goede consultants aan trekken.’ De uitdagingen blijven bestaan, de samenwerking ook.

Sta jij en/of staat jouw team voor vergelijkbare uitdagingen?

Neem dan contact op met Camiel en bekijk of de Salescyclegroup verder kan helpen!

Meer informatie: SalestrainingenCommerciële mindset