Een waardevolle samenwerking van inmiddels al 7 jaar, zo beschrijft Menno Wibier, CEO Leo Group, zijn ervaringen met de Salescyclegroup. Zowel op team- als persoonlijk niveau traint en adviseert de Salescyclegroup zijn organisatie. Het programma sluit naadloos aan op de ontwikkelingen en de ambities.
Achtergrond over de onderneming én de ondernemer
De Leo Group is opgericht in 2005, het is de moedermaatschappij van Leo Printing. Leo Printing heeft als doel organisaties te ondersteunen in marketing en communicatie, en de daaraan gerelateerde producten en diensten. Leo Printing levert o.a. promotioneel drukwerk (voorbeelden: verpakkingen, (notitie)boeken, waterflessen en meer) op maat. Leo Sales Promotions verzorgt de giveaways, premiums en relatiegeschenken met bedrukking. Inmiddels uitgegroeid tot één van de best lopende organisaties in advies, verkoop, printing en distributie van promotionele middelen, actief in 7 landen (met 5 vestigingen, verkoopkantoren).
We spreken Menno Wibier, CEO van de Leo Group. Het is direct een prettig en enthousiasmerend gesprek. Menno vertelt over zijn achtergrond in marketing en communicatie, zijn passie voor het bedenken van concepten en het in de markt zetten daarvan.
Ooit is hij begonnen met het bedrukken van post-its met logo’s. Dat was een schot in de roos. Met de focus op het benutten van het product als tool om het concept (merk) neer te zetten. Dit gebeurt vaak in samenwerking met marketeers bij opdrachtgever.
De vraag neemt toe. En Menno merkt dat je toegevoegde waarde kunt bieden door organisaties te adviseren over de inzet van promotionele middelen. En dat je daarnaast met een duidelijk verkoopproces waarin kwaliteit, snelheid en gemak voorop staan, onderscheidend kan zijn ten opzichte van concurrenten. Daarom heeft hij geïnvesteerd in de ontwikkeling van een softwaresysteem om goede matches te maken tussen opdrachtgever en product. Mede door dit systeem is zijn team van 25 medewerkers uitgerust om alle vragen en opdrachten met plezier en succes te verwerken.
Over de samenwerking met de Salescyclegroup
Bij de vraag of Menno meer wil vertellen over hoe hij bij de Salescyclegroup is terechtgekomen én hoe hij de training en begeleiding ervaart, zegt hij direct: ‘Jazeker, waar zal ik beginnen?’ Ongeveer 7 jaar geleden is Menno door een kennis voorgesteld aan Camiel (eigenaar en trainer Salescyclegroup). Het team bestond toen nog uit ca. 10-15 salesprofessionals. ‘Het voelde direct goed, wij hebben een klik. De sparringpartner waar ik behoefte aan had én nog steeds heb.’
De vraag van Menno aan de Salescyclegroup was tweeledig: het trainen van zijn team én persoonlijke coaching in commercieel leiderschap. Zijn motto is “ondernemen in rust”. En dat klinkt wellicht vreemd, zegt hij zelf, maar daarmee bedoelt hij dat bij een veranderende rol van ondernemer naar manager de aansturing op een prettige, vanzelfsprekende, manier moet verlopen. Menno wil allebei de rollen vervullen, maar hoe doe je dat?
Samen met de Salescyclegroup is hij aan de slag gegaan en is er een stevig fundament neergezet. Dit bestaat o.a. uit een toetsingsmodel, omschrijving van de kernwaarden, structuur met teamafspraken. Zo is er altijd op maandag teamoverleg, op woensdag 1-op-1 gesprekken en op vrijdag de gezamenlijke weekafsluiting. ‘Het klinkt simpel maar het is heel fijn als iemand je helpt met het vertalen van de behoeften naar een werkende aanpak. We hebben het zelfs uitgewerkt tot een beoordelingsmodel/bonussysteem. Dit was mij alleen niet gelukt’, aldus Menno.
“In sales denkt men dat het alleen om prijs gaat, maar er zijn zoveel meer factoren van belang.”
‘De aanpak van de Salescyclegroup biedt mij structuur, rust en ook een stok achter de deur. Daarom loopt de samenwerking zo goed.’ Het Commercieel Leiderschapsprogramma is zorgvuldig opgebouwd, start met de “Kick-off” en wordt opgevolgd door het 12-weken praktijkprogramma.
Na inmiddels zoveel succesmomenten vragen we of het traject bij de Salescyclegroup al tegen het einde loopt. Wat Menno betreft is dit niet het geval. De uitdagingen blijven bestaan, met een groeiambitie én het willen behouden en aantrekken van de juiste mensen moet je zelf ook blijven ontwikkelen. Menno noemt een sprekend voorbeeld van de wijze waarop de samenwerking met Camiel verloopt. Zo is hij uitgedaagd het boek “Taal van transitie” te lezen. Niet alleen, maar gelijktijdig met Camiel. ‘We hebben passages uit het boek gehaald om mee te nemen in de ontwikkeling van de aanpak voor de organisatie. Een handvat. Heel vernieuwend en ook praktisch.’
De grootste uitdagingen op een rij
- Op organisatieniveau was de grootste uitdaging het willen bieden van structuur, houvast, en een eenduidige werkwijze binnen het team.
- Op persoonlijk niveau was het aanpassen van de rol van ondernemer naar manager en uiteindelijk naar ondernemer + manager de grootste uitdaging. En ook de manier van aansturen op gebied van verkoop.
“De methodiek van de Salescyclegroup met het trainen en werken aan de hand van de sales velocity werkt top.
Ik ben zelf niet zo van de theorieën maar sta hier helemaal achter.”
Dit levert samenwerken met de Salescyclegroup op
We stellen Menno tot slot nog een, misschien wat lastige, vraag. Wat is het meest verrassende dat de samenwerking met de Salescyclegroup jou persoonlijk én jouw organisatie heeft opgeleverd? Dan kiest hij het belang van werken met plezier én dat ook uitstralen. Volgens Menno het stokpaardje van Camiel, ‘aandacht voor het leren van elkaar, van lopende trajecten en elkaar helpen doelen te behalen. En toekomstplanning, óók interesse voor privé (naast het werk).’
Sta jij en/of staat jouw team voor vergelijkbare uitdagingen?
Neem dan contact op met Camiel en bekijk of de Salescyclegroup verder kan helpen!
Meer informatie: Salestrainingen | Commercieel leiderschap